حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۵ مهر , ۱۴۰۰ 20 صفر 1443 Monday, 27 September , 2021 ساعت ×
درخواست وزارت کشور از روحانی برای اولویت واکسیناسیون رانندگان تاکسی
15 آوریل 2021 - 15:12
شناسه : 1119
بازدید 103
0

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با اشاره به نوسازی ۴۹۳۵ دستگاه تاکسی یورو ۴ تا مهرماه و همچنین در مجموع نوسازی ۷هزار و ۶۵۹ دستگاه تاکسی تا پایان اسفند سال گذشته و تحویل آن به مالکان، گفت: بیش از ۹۵ درصد تاکسی‌های شهری کشور دوگانه سوز هستند.

ارسال توسط :
پ
پ

مرتضی ضامنی در گفت وگو با ایسنا، در تشریح وضعیت حمل ونقل درون شهری در حوزه تاکسیرانی در سال ۱۳۹۹ گفت: باید از تلاشگران عرصه حمل ونقل که در این شرایط سخت و بحرانی اپیدمی کرونا ویروس همچنان در صف نخست آسیب دیدگان قرار دارند و براساس وظیفه و تعهدی که به مردم دارند با به خطر انداختن جان خود و خانواده‌هایشان به جابه جایی مسافران می پردازند و در این حوزه همچنان فعالیت می کنند و از هیچ کوشش مضاعفی دریغ نمی کنند؛ قدردانی کنم.

وی افزود: ناوگان فعال تاکسیرانی با تعداد ۳۱۸ هزار خودرو تاکسی در سطح کشور مشغول ارائه خدمت است که از این تعداد در شهر تهران ۷۶ هزار خودرو تاکسی فعال است. طبق مصوبه هیات وزیران،  تاکسی‌هایی که به سن ۱۰ سال رسیده باشند، مشمول فرسودگی هستند و در حال حاضر ۱۹۲ هزار دستگاه تاکسی به سن فرسودگی رسیده و به رغم طرح خوبی که در حوزه نوسازی تاکسی‌های فرسوده از ابتدای سال ۹۵ آغاز  شد، موفق به نوسازی ۷۵ هزارو ۶۷۰ دستگاه تاکسی فرسوده شدیم.

ضامنی ادامه داد: در روند نوسازی تاکسی های فرسوده مشکلاتی همچون افزایش بی رویه قیمت خودرو و از طرفی بحث عدم پرداخت تسهیلات توسط بانکها را شاهد هستیم که فرآیند نوسازی را با مشکل مواجه کرده است. علیرغم تمام این مشکلات در سال گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم فرآیند نوسازی را مجدداً فعال کنیم که در ابتدای سال ۱۳۹۹ به مشکل الزام مندرج در آئین نامه قانون هوای پاک مبنی بر ارتقای سطح آلایندگی خودروهای تولیدی از استاندارد یورو ۴ به یورو ۵ برخوردیم که خودرو ساز آمادگی اجرای آن را نداشت، با انعکاس موضوع به دولت و همچنین موافقت سازمان حفاظت محیط زیست، مجوز نوسازی

۵۰۰۰ دستگاه تاکسی با استاندارد یورو ۴ صادر شد. با توجه به پیگیریهای صورت گرفته خوشبختانه تا مهر ماه سال ۱۳۹۹ تعداد ۴هزارو ۹۳۵ دستگاه تاکسی نوسازی و تحویل متقاضیان شد.

به گفنه وی، فرآیند تحویل خودرو با استاندارد یورو ۵ طبق اعلام آمادگی شرکت خودروساز، از ۱۵ آبان ماه سال گذشته با هدف تداوم نوسازی تاکسی‌های فرسوده دوباره از سر گرفته شد. در زمینه نوسازی ناوگان تاکسیرانی  در سال ۹۹، از تعداد ۲۴ هزارو  ۷۳۳ متقاضی ثبت نام شده تعداد ۹هزارو ۱۸۰ پیش فاکتور صادر و خودروی جایگزین تعداد ۷هزارو ۶۵۹ دستگاه تحویل مالکان داده شد و تعداد یک هزارو ۱۸۰ دستگاه در روند شماره گذاری و تحویل خودرو هستند.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد خودروهای فعال با کاربری تاکسی شهری دوگانه سوز هستند، گفت: برای گاز سوز کردن خودروهای حمل و نقل عمومی با کاربری تاکسی‌های اینترنتی، آژانس‌های تاکسی تلفنی و سرویس‌های مدارس، در راستای مصوبه دولت و هماهنگی های صورت گرفته این امکان فراهم شده است تا مالکان این ناوگان بتوانند با نام نویسی در سامانه وزارت نفت به صورت رایگان نسبت به دوگانه سوز کردن خودروی خود اقدام نمایند.

وی در تشریح حمایت های صورت گرفته از تاکسی داران با شیوع کرونا ویروس گفت: با شیوع ویروس کرونا کارکردن در حوزه های کاری مختلف از جمله در بخش تاکسیرانی با شرایط جدیدی مواجه شد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت یکی از گروه های آسیب پذیر از کرونا رانندگان فعال در حمل و نقل عمومی هستند. در این خصوص به منظور رعایت اصول بهداشتی در این حوزه پروتکل های مورد نیاز با همکاری وزارت بهداشت تهیه و ابلاغ شد.

به گفته ضامنی، بر اساس پروتکل های اعلامی تعداد مسافرین تاکسی از ۴ نفر به ۳ نفر کاهش یافت، رانندگان موظف گردیدند به صورت مستمر از ماسک استفاده کرده و خودروی خود را ضد عفونی کنند. همچنین مسافرین نیز باید از ماسک استفاده کنند. در این بخش درخواست داریم شهروندان همکاری بیشتری را داشته باشند. براساس مصوبات مربوطه افراد خاطی در این بخش نیز مشمول جریمه خواهند شد.

وی افزود: دو نوع تسهیلات در حوزه رانندگان تاکسی به آنها اعطا شده که نخستین آن تسهیلات مشاغل آسیب دیده توسط وزارت رفاه به مبلغ شش میلیون تومان به تمامی رانندگان حوزه حمل و نقل عمومی درون شهری از جمله تاکسی، سرویس مدارس و اتوبوس که در سامانه کارا ثبت نام نمودند و بیمه ویژه رانندگی تامین اجتماعی دارند و یا فاقد بیمه هستند، پرداخت شد. فهرست ۶۴۸ هزار نفر از رانندگانی که می‌توانستند از این تسهیلات استفاده کنند را از طریق وزارت کشور در اختیار وزارت رفاه قرار دادیم که در مجموع از این تعداد ۱۹۸ هزارو ۲۶ راننده در بخش‌های ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی درون شهری فرایند ثبت نام خود را تکمیل کردند و ۱۲۲ هزارو  ۸۸۲ راننده وام خود را دریافت کرده اند و ۷۵ هزارو ۱۴۴ نفر هم در مرحله دریافت وام طبق آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌باشند.

وی ادامه داد: همچنین با همکاری بنیاد علوی تسهیلات قرض الحسنه را برای افراد آسیب دیده ناشی از کرونا در نظر گرفتیم که مبلغ دو میلیون تومان به افراد آسیب دیده ناشی از کرونا پرداخت شود که ۱۵۱۲۵ نفر از رانندگان تاکسی این تسهیلات را دریافت کرده‌اند. متناسب با هر شهر یک سهمیه را مشخص و در اختیار شهرها قرار دادیم و خود شهرها به افراد آسیب دیده و یا خانواده افرادی که در اثر کرونا فوت شده‌اند به روش‌های مختلفی که به تناسب هر شهری متفاوت بود، پرداخت شد. تا کنون ۱۳۸۳ نفر از رانندگان تاکسی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و از این تعداد متاسفانه ۱۵۲نفر فوت کردهاند.

ضامنی درباره وضعیت بیمه رانندگان درون‌شهری و برون‌شهری نیز گفت: از سال ۱۳۸۶ و در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها دولت ۵۰ درصد از حق بیمه رانندگان را در قالب یارانه دولتی پرداخت می کند. مشکلی که در این بخش با آن مواجه هستیم این است که اطلاعات رانندگان از سال ۱۳۹۲ به بعد توسط سازمان تامین اجتماعی بروز نشده است و این سازمان از امسال از قبول فهرست های جدید و بروز شده خودداری می کرد. از سوی دیگر به علت جمع آوری دستی اطلاعات در سنوات گذشته احتمال وجود خطا در آمارهای در اختیار آن سازمان بالا بود. در این خصوص پس از چندین سال پیگیری، با حمایت های مجموعه وزارت کشور تامین اجتماعی پذیرفت تا فرایند به روز رسانی اطلاعات آغاز شود.

وی افزود: برای اجرایی شدن این موضوع از طریق سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اعلام آمادگی لازم به منظور برقراری برخط ارتباط فیمابین سامانه های مرکزی اطلاعات رانندگان در آن سازمان با سامانه بیمه سازمان تامین اجتماعی اعلام گردید تا از این طریق افرادی که در فهرست بیمه قرار دارند و راننده نیستند یا از حوزه حمل و نقل شهری خارج شده اند حذف تا امکان برقراری بیمه برای رانندگان فعال فراهم گردد. در بخش بیمه اقدامات مورد نیاز در حوزه وزارت کشور به عمل آمده است و فهرست افرادی که باید حذف شوند و رانندگان مشمول دریافت بیمه به تامین اجتماعی ارسال شده است. امیدواریم با همکاری سازمان تامین اجتماعی و حل این مشکل در راستای کمک به رانندگان اقدام لازم به عمل آید.

وی درباره سامانه سماس و عملکرد آن نیز گفت: به استناد ماده ۲ دستورالعمل “نظارت بر فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر موضوع مصوبه مورخ ۲۲/۰۲/۹۵ هیئت محترم وزیران  به منظور ساماندهی، نظارت و پایش برخط اطلاعات و عملکرد تاکسی های اینترنتی و سایر ارائه دهنگان خدمات هوشمند سفر، سامانه سماس( سامانه مشترک اطلاعات سفر) با رویکرد افزایش ایمنی سفر توسط وزارت کشور(اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور) در سال ۱۳۹۹ در سطح ملی ایجاد و فعالیت خود را آغاز و در ۱۴ اسفند با فرمان رئیس جمهور عملیاتی شد.

وی ادامه داد: ساماندهی و دریافت اطلاعات مربوط به فعالین تاکسی های اینترنتی در بخش های مختلف به صورت برخط، فراهم شدن امکان پایش و ثبت داده های بیش از ۲ میلیون سفر در روز با رویکرد نظارت شهرداری‌ها در حوزه حمل و نقل شهری، صحت سنجی کلیه اطلاعات مربوط به بیش از یک میلیون راننده، خودرو در هرماه به صورت سیستمی با استعلام برخط از بانک های مرجع هویتی، بیمه، معاینه فنی و پلیس جهت افزایش ایمنی سفر، تحلیل هوشمند داده‌های سفر توسط سامانه به منظور دستیابی به تحلیل های ترافیکی جهت استفاده در مهندسی حمل و نقل شهری، نظارت کامل سیستمی و هوشمند بر عملکرد شرکت ها و ناوگان فعال در این حوزه توسط دستگاه های متولی برای نخستین بار در کشور از جمله اهداف راه اندازی سامانه سماس می‌باشد.

ضامنی تاکید کرد: با راه اندازی سامانه سماس، یکی از کاربردهای این سامانه در حال حاضر با توجه به مسئولیت محاسبه پیمایش و اعتبارسوخت (مابه التفاوت نرخ بنزین آزاد و سهمیه ای) قابل تخصیص به فعالان حوزه حمل نقل درون شهری با کاربری‌های مختلف از جمله آژانس تاکسی تلفنی(زیر نظر شهرداری‌ها و صنفی)، تاکسی‌های اینترنتی، تاکسی‌های فرودگاهی و ویژه، تاکسی‌های شهرهای بدون جایگاه CNG ، تاکسی‌های برون شهری، ناوگان تحت پوشش آرامستان‌ها، راهبران آموزش و پرورش، سرویس مدارس و پیک موتوری می‌باشد که از شروع سهمیه بندی بنزین تاکنون در هر محله برای بیش از  ۵۵۰ هزار نفر از فعالان حوزه حمل و نقل مطابق با مصوبات کارگروه سوخت،  سهمیه اعتباری تخصیص داده شده است.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در پاسخ به سوالی درباره درخواست اولویت واکسن کرونا برای رانندگان گفت: با تاکید بر حساسیت و ضرورت ارائه خدمات توسط ناوگان تاکسیرانی در کشور و با هدف قطع زنجیره کرونا، درخواست قرارگیری رانندگان ناوگان تاکسیرانی در اولویت دریافت واکسن بعد از کادر درمان را از طریق وزارت کشور پیگیر شدیم. بر همین اساس وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا با ارسال نامه‌ای به دکتر روحانی رئیس محترم جمهوری خواستار اولویت رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل عمومی جهت تزریق واکسن کرونا پس از کادر درمان شده‌اند.

وی تاکید کرد: براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سهم حمل و نقل عمومی در انتقال و توسعه چرخه کرونا ویروس بیش از ۲۶ درصد می باشد، از این رو ستاد ملی مبارزه با کرونا رانندگی حمل و نقل عمومی را از مشاغل در معرض خطر ابتلا به این ویروس شناسایی کرد و ضمن اعمال محدودیت‌هایی در این حوزه از جمله کاهش تعداد مسافر و جداسازی کابین راننده، الزاماتی همچون استفاده مستمر از لوازم ایمنی و ضد عفونی مکرر ناوگان را نیز به تصویب رسانده است. علیرغم رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در این بخش، ولیکن به علت تماس مستمر رانندگان با مسافرین، شاهد افزایش ابتلای فعالین این عرصه به کرونا و متاسفانه فوت روبه رشد تعدادی از رانندگان مبتلا باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ارائه خدمات توسط ناوگان حمل و نقل عمومی امری مهم و اجتناب ناپذیر می باشد و از طرفی به دلیل ارتباط مستقیم این افراد با تعداد زیادی از شهروندان به عنوان مسافر و نقش آنها در کنترل چرخه انتقال ویروس خواهشمند است دستور فرمائید؛ در فرایند تزریق واکسن، رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل عمومی پس از کادر پزشکی و درمان که در جبهه نخست مبارزه با این ویروس قرار دارند، در اولویت قرار گیرند.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.